1 september 2011

vapen till frukost

Min morfar var en småviltsjägare. Det finns något gammalt foto där han stolt förevisar en räv han skjutit. Det jagades harpaltar som man fick till middag som viltragu med enbärssås. Det var väl egentligen ganska så gott. Och min morfar var en fredlig och tolerant människa.

Jag känner också kloka och miljöengagerade personer som är storviltsjägare och som njuter av tillvaron i skogen och gemenskapen i jaktlaget.

När jag bläddrade i morgontidningen idag ramlade det som vanligt ut några annonsbilagor. Den ena handlade om drömboende och fuskbyggen, den andra var reklam för sport & vildmark. Med mysiga fleecetröjor och rejäla skodon då ......tänkte jag mig.

Men jag möts av detta:


















Jag har faktiskt ingen aning om det är så att det ALLTID är marknadsföring och häftiga köperbjudanden av vapen i dagstidningarna på hösten. Tror faktiskt att jag skulle lagt märke till det eftersom jag är vapenmotståndare. Förvisso kan jag med förnuftet förstå att det behövs viss nyttojakt. Absolut.

Men vapen har alltid en kapacitet att döda. Och just i dessa tider, när bilden av den norske terroristen där han står på Utöya med sitt automatvapen, fortfarande finns kvar på näthinnan, så vill jag INTE mötas av vapenreklam i någon form. Särskilt inte rakt in i mitt hem där det förvisso inte bor några små barn som skulle kunna fascineras av alla dessa skjutvapen. Men ändå.

Timingen för ohämmad vapenreklam i morgontidningen är sanslöst dålig (när skulle den vara bra..??) när till och med politikerna funderar över om vapenlagstiftningen inte borde ses över.

Och hur det än är med den "harmlösa" användningen av vapen i "harmlösa" jaktsällskap så går det inte att komma ifrån att världen är så stor så stor och vapen i händerna på fel personer (män) skapar mer skräck och fasa än trygghet och stabilitet.

Det s.k. kriget mot terrorn har väl heller inte direkt gjort världen till en säkrare plats och hur kvinnorna offras i det kriget skriver Anna Leastadius Larsson om här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar