10 september 2011

den glada dagen

Solen skiner, hösten smyger fram lite försynt och jag damsög hela lägenheten i går kväll. Alltså en skön morgon. Idag ska min frukostläsning ha sökarljuset på allt positivt som finns i nyhetsflödet. Bara tänka positiva tankar och njuta av det vackra runtomkring.


















Jag bestämmer mig för att fokusera på dom första fem positiva nyheterna jag möter....

Wow så snabbt jag måste scrolla bland tidningarnas löpsedlar. Hur ska detta gå?

Men att Stockholm får ett nytt miljöprogram  med förslag om fler cykelbanor, energisnåla nya hus och färre privatbilister inne i stan, det är bra.

Letar vidare...jo volontärarbetare lever längre än andra. Jag skänker en tacksamhetens tanke till de somaliska kvinnor jag fikar och pratar med på torsdagskvällarna. Visserligen känner jag mig som en vinnare redan då dvs det är en stor förmån att träffa människor som får mig att tänka i nya banor. Utanför boxen liksom. Att släktingarna i Somalia ibland är så utmattade av hunger att de inte orkar prata i telefon när de väl får tag i varann till exempel. Tänkvärt.

Ja då är jag på väg utrikes. Och visst är det positivt att Palestina sakta men säkert närmar sig FN som en egen stat. Inte kul för alla förstås men det kan inte vara en glad dag idag för Obama också.

Och visst är det härligt att det finns kloka personer som för flera år sedan lyckades investera i aktier som gett en uppgång på 2000 procent under 2000-talet. När så många andra gnäller över arbetslöshet och utförsäkring och nitiskt fondsparande som håller på att skrumpna ihop till en tumme. Dom där Lundin Petrolium verkar ju vara pigga grabbar som vet hur pengar ska placeras. Men....är det samma gäng som har intressen i Etiopien?? Och sitter Sveriges utrikesminister i styrelsen för det företaget???

Nej usch nu blev det riktigt jobbigt igen. Att man aldrig kan få vara okomplicerat glad. Ett sista försök att hitta något självklart glädjande. Och plötsligt förstår jag var mycket av glädjen finns samlad: på matsidorna! Vackra matbilder i massor, glada tillrop om nya recept, goda viner och jag vet inte allt. Här har vi den sanna livsglädjen.

Och kan det bli roligare än Spagettieis? Glass som spagetti med sylt som köttfärssås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar