28 september 2011

kaffet och vetenskapen

Kaffe är ganska gott. I alla fall det där lite extra starka som jag måste ha för att komma igång på morgonen. Och eftersom jag råkar vara kvinna så minskar sannolikt risken att bli deprimerad dessutom. Det är vetenskapligt belagt i en stor amerikansk studie på fler än 50 000 kvinnor. Ett par koppar kaffe om dagen gör susen för att hålla humöret på topp.
Smal blir man också.


















Men vetenskapen är outgrundlig. Om jag nu hade råkat vara man så hade jag istället blivit stressad och dålig på att samarbeta. I en engelsk studie har man kollat hur koffeinet påverkar prestationer och stress och det föll inte så väl ut för männen.

Dock finns det hopp. Den stressige mannen som inte kan samarbeta eftersom han druckit för mycket kaffe kan istället glädja sig åt den amerikanska studien som visar att risken för prostatacancer nu minskar med sådär 60 procent. Och 48 000 män ingår i studien så det är ordentliga genomgångar.

Inser nu att det vetenskapliga materialet kring kaffets olika för- och nackdelar är ganska omfattande. Vem sponsrar alla dessa studier? Kaffeproducenterna?

Tror jag ska dricka lite mer choklad. Men det är väl koffein det också. Får kolla chokladstudierna en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar