19 juli 2011

förlängd sommar

På sommaren brukar jag läsa andra böcker än annars. Förr läste jag gärna deckare med spänningsdriv som verkligen håller kvar koncentrationen i texten.  Minns en semester för länge länge sen, skulle tro det var på 1970-talet, då Schakalen av Frederick Forsyth var totalt uppslukande med en egentligen ganska märklig handling där en yrkesmördare ska ta livet av president de Gaulle. Men jag var fångad och kan fortfarande minnas hur författaren lyckades hålla storyn vid liv genom flera hundra sidor.

Idag läser jag en recension av en ny bok av samme författare.  Magnus Eriksson skriver att F:s ideologiska kökkenmödding av handlingskult och populistiskt politikerförakt borde ha kunnat genererara en del spänning...osv. Hmmm. Tror inte jag kommer att läsa den boken. Om det inte är så att jag vill njuta lite längre av att det är sommar. För recensionen har ett  konstruktivt tips:

"Den som vill förlänga sommaren kan dock ha glädje av boken. Ty den är så tråkig att den får tiden att stå still".

För övrigt finns en ganska ny staty av de Gaulle i Nice, vid Place de la Libération. Undrar hur de tänkte?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar