22 juni 2011

det finska

I Finland kan dom det där med design. Allt exponerat på Helsinki airport - Tjocka blodröda karamellskålar, rökfärgade böljande tulpanvaser, skojfriska mönster och färger på klänningar i 60-talsmodeller. Vackra snapsflaskor (finns det något som heter så?) med rönnbär och hjortron och tranbär. Men så kommer jag till det oundvikliga: Mumintrollsnästet. Jag huttrar till. Så vackra böcker och fina muggar och servetter och bärkassar och...Men det är något hos den där familjen som skrämmer mig. Skogen där dom bor kanske eller den ödsliga, melankoliska luften runt omkring. Förresten vet jag inte alls var den där familjen bor när jag tänker efter. Har glömt hela storyn faktiskt trots att jag läst för mina små barn om Knyttet och My och den där tjocka pappan. Vet att det är GOD litteratur men det där svårmodet och den där arga lilla My blir liksom för tungt att bära.
Men Tove Jansson ger jag inte upp. Bara dom där rundnätta barbapappa-look alike. Så nu ska jag läsa Sommarboken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar