21 maj 2012

ett år av läsning


Nu är det ett år sedan jag kom igång med den här bloggen Lisaprojekt. 
Oregelbundet har jag skrivit om det som fallit mig in och som jag har tänkt på. Lite dåligt med diciplinen i mitt skrivande är det - med ett undantag: Alla böcker jag läst under året har jag gett en minirecension eller ibland bara en kort kommentar. 

Och för att fira mitt första år i bloggosfären har jag samlat allt det lästa på en endaste sida.

Hurra! Hurra för det skrivna ordet! Känns lika svårt att hylla läsandet som att skriva om kärlek. Blir så lätt pretentiöst eller fyllt av klichéer. Få saker är så luststyrt som läsandet - ja det skulle vara kärleken då...

Här kommer böckerna i den ordning som jag läst - alltså maj 2011 till maj 2012. Varsågod.





Inte alltid lätt att vara stolt europé. Vem i hela världen tar ställning som Robert Fisk?


Robert Fisk:
Det stora kriget för mänskligheten









En liten landremsa med stor betydelse.


Natan Sacher:
The Gaza strip









En bläckfiskdynasti som kostar liv


Aron Lund:
Drömmen om Damaskus








Till minne av en författare som lät orden ta oss i hand för att leda oss in i en annan värld som vi inte visste fanns

Birgitta Trotzig:
De utsatta







"Människorna rör sig stelt på lampskenets teater. Låt dem känna utan ängslan de kamoflerade vingarna och Guds energi hoprullad i mörkret."

Tomas Tranströmer:
Dikter 1954-1978








Oförutsägbar, modern, litterära blinkningar. Stråk av humor och svärta.

Christina Hesselholdt: 






Framsynt civilisationskritik i bitvis lysande språkdräkt. " Men när otålighetens lavin kommit igång står den inte att hejda. Vi är nästan alla helt förgiftade och kräva alltid mera händelser än vi kräva iakttagelser och tankar."

Harry Martinson:
Den förlorade jaguaren








Om pappan som är stor författare och nära men ändå långt borta. Kärlek, respekt och fascination.

Ulf Lagerkvist:
Den bortvändes ansikte







Kanske som en saga för vuxna. Lite Askungen blandat med vackre prinsen och en klok fe. För mycket av det goda i stolpigt språkbygge.

Muriel Barbery:
Igelkottens elegans







Sorgsen, filosofisk, lätt obehagsskapande. Ett gränslandskap med sköra existenser. Men varför en beskäftig inledning av Boel Westin som klampar in och förstör läsupplevelsen?

Tove Jansson:
Sommarboken






Ofattbar grymhet som ett glödande  brännjärn på huden. Ve den som är född av fel föräldrar, ve den som är född till kvinna.

Salim Barakat:
Järngräshoppan








"För mig är tyget på huvudet inte det stora problemet utan uppdelningen mellan könen och kvinnors ständiga position som andra klassens människor."

Tina Thunander:
Resa i Sharialand





Engagerande och närvarande. Bärs av personligt reflekterande trots avsaknaden av djupare analys.

Catrin Ormestad:
Gaza En kärlekshistoria






Klassamhället cementerat bland annat med benäget bistånd från sossarna. Om adelsflickorna snuvas på sin lagliga arvsrätt borde de väl själva opponera sig.

Björn af Kleen:
Jorden de ärvde







Påträngande bilder av de läskiga typer som sprider dynga och roffar åt sig på andras bekostnad. Intressant skildring av polisernas förhörsteknik. Påklistrad kärlekshistoria.

Jan Guillou:
Tjuvarnas marknad







Iran sett ur perpektivet människorna i ett hus. Delvis vackert och Koranenpoetiskt, delvis förstelnad personteckning med ok av pedagogisk historieredovisning över axlarna.

Kader Abdolah:
Huset vid moskén








Fjäderlätta nedslag i en rörig styrsoppa. Klanderfritt språk  med många omtagningar. Saknas inte cliffhanger.

SOU:
Statens roll i framtidens vård- och omsorgssystem









Sällskapsresa i Nordkorea under sträng bevakning. Obegripligt land med totalkontrollerad, välregisserad yta. Skrämmande, sorgligt. Författarperspektivet vidvinklat och utan pekpinnar.

Magnus Bärtås & Fredrik Ekman:
Alla monster måste dö







Plågsamt vackert språk skapar en flerdimensionell värld. Knivskarp gestaltning av personerna vars liv och tankar är svårförstådda, fantastiska och djupt gripande.

Marie Ndiaye:
Tre starka kvinnor






Zlatans röst i en stark successtory. Driven av talang, vilja, revanschlusta, humor och kärlek. En tuff värld bakom fotbollsspelandet men Zlatan är oemotståndlig. Värdig förebild - allt är möjligt.

David Lagercrantz:
Jag är Zlatan Ibrahimovic







Plötsligt efter ca 280 sidor börjar texten leva. När han ska begrava sin pappa. Innan dess oftast makalösa detaljbeskrivningar som leder ut i ingenting. Döden väcker språket och känslan till liv. Kanske läser jag del 2 också...

Karl Ove Knausgård:
Min kamp





Svenskt 1970-tal i äkta landsbygd med äkta språk. Vackert, smärtsamt och realistiskt. Naturens egna universum som hos Harry Martinson. Jorden, särlingar, suget från andra sidan som hos Birgitta Trotzig. Åkerlappar och stengärdsgårdar som hos Vilhelm Moberg. Jag bor i den världen.

Tomas Bannerhed:
Korparna





En vanlig tisdag dör Joan Didions man vid middagsbordet. De kommer aldrig mer att utbyta några tankar. Fascinerande stark kärlek och gemenskap och under ett sorgeår letar hon ord, bilder, tankar. Men jag undrar var dottern finns. Och just nu vill jag inte läsa om dödens konsekvenser.

Joan Didion:
Ett år av magiskt tänkande






Bitvis skärande suggestiv  skildring av  mobbning - taktiken och resultatet. Rädd varje gång jag vänder blad. Vuxenvärlden ger inget skydd. Havets gåva blir en slags Kristusgestalt som i sig har kärlek och befrielse. Men Vallgren borde jobba med trovärdigheten i sina dialoger.

Carl-Johan Vallgren:
Havsmannen




Läser om älskad bok från längesen. Loella längtar efter pappa och kämpar för sina småbröder och för ett liv i frihet. En realitysaga som inte riktigt hänger ihop men Loella är skön och slutet lyckligt.

Maria Gripe:
Pappa Pellerins dotter







Chic lit i Turkiet inte min grej tänkte jag först. Men en starkt berättad historia med annorlunda feministisk vinkling. Väv med armeniska, amerikanska och turkiska trådar.

Elif Shafalk:
Bastarden från Istanbul






Kroppen som uttryck för identitetsprövande. En rörelse mellan Algeriet och Frankrike, mellan flicka och pojke. Sällan har så korta meningar burit så mycket innehåll. Iakttagande men djupt och nära. Randanmärkning: Det finns inga pojkflickor.

Nina Bouraoui:
Pojkflickan




Ja så hade ett år gått. Men ögonen fortsätter sitt vandrande utefter rad efter rad efter rad efter rad efter....

2 kommentarer: