1 juli 2012

hyllning till entreprenören


Jobbet upptar en stor del av vår vakna tid. Själv är jag tacksam över att ha en anställning -  den tiden i mitt liv när jag kämpade med att frilansa, var en prövning. Entreprenörskap var helt enkelt inte riktigt min grej.
Många är mer eller mindre födda till entreprenörer och skulle aldrig kunna tänka sig att ha någon annan som bossar över sig. Jag är full av beundran för alla som med hjälp av bra idéer kan skapa sina egna jobb.

Så kan jag till exempel känna för dessa mystiska figurer som dyker upp på gator och torg och, antar jag, i brist på annat jobb står blickstilla i timmar för att tjäna lite pengar. Ett udda entreprenörskap...men ändå.

Här börjar arbetsdagen för en entreprenör på Trafalgar Square; en lite tilltufsad riddare kommer till jobbet.






















Bygger upp scenen.






































Alla förberedelser klara. Silverfärgade pengalådan på plats framför själva performancekonstruktionen. 

Jobbet kan börja.


































Timmarna går. Just den här rollfiguren är svår att få uppmärksamhet kring. Han kan ju inte gärna hota förbipasserande med svärdet. Han står mest där med knutna nävar och låter sig tittas på. Försöker leva upp till en slags riddarvärdighet. 

Men äver riddare måste pausa. Svärdet får luta sig mot staketet.























Kroppen behöver tänjas ut efter alla timmars stillastående.























En cigg och lite prat är avkopplande.






















Och tröttnar han på det där vaktjobbet går det säkert att få anställning som säkerhetsvakt för någon politiker. Det verkar vara en expanderande bransch.

1 kommentar: