15 juni 2012

syrien över smärtgränsen

Plötsligt är det bekväma salongsengagemanget inte möjligt längre.  I september förra året skrev jag om barnen i Aleppo i någon slags förvissning om att det nog inte skulle bli värre. Att världssamfundet, NATO, USA eller Gud själv skulle ingripa.

Fram till för någon månad sedan följde jag noga utvecklingen. Besöken av sändebudet Kofi Annan, FN observatörerna, Ban Ki-Moons fördömanden. Valhänta försiktiga fredsplaner. Försök att få Bashar al-Assads bundsförvanter Ryssland och Kina att ge vika i sitt stöd.

Men det blir bara värre. Min vän i Damaskus sa redan i höstas att Assad laddade för ett inbördeskrig. Och han fick rätt.

Krig är vidrigt. Krig är obegripligt ur ett djupt mänskligt perspektiv. Krig bedrivs av militärer. Eller i alla fall av vuxna. Offren kan i undantagsfall vara civila. Så ungefär ser tankarna om krig ut för den som varit förskonad.

I Syrien används barn som mänskliga sköldar. De mördas inför sina föräldrar och familjer. Barnen lemlästas, torteras och våldtas.

Ögonvittnesskildringarna från Hama, Homs, Damascus, Daraa, Houla är ofattbara i grymhet.

Och jag skäms för mig själv. För jag mäktar för stunden inte ta till mig denna plåga. Jag hoppar över artiklarna i tidningen, byter kanal på teve.

Tänker: Vad nyttar mitt ytliga engagemang till?

Barnen är kärlek, hopp, längtan. Barnen är oskyldiga. Barnen är ljusstrålen in i framtiden. Det finns inga grymmare brott än de som riktas mot barn.

Och världen tittar på. Rädd? Taktisk? Finns ingen olja att hämta?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar