18 december 2011

extra lycklig jul med knorr






















Väntan på julen är härlig. Regnet plöjer små kanaler på fönsterrutorna och änglarna glittrar och tindrar. Nedanför på gatan hastar människor fram under sina paraplyer och bilarna knuffar sig in i
parkeringsfickorna utanför affärerna.

Jag roar mig med att googla på ordet Julstress. Oj. 762000 träffar på 0,30 sekunder. Det rimmar lite illa med att det pratas väldigt mycket om ta det lugnt och umgås med alla lite extra och äta den där goda goda maten som man knåpar ihop själv på den där tiden som är över mellan allt annat livet innehåller och sitta i fåtöljen och läsa extra bra böcker och mysa och mysa lite till.
Men jag tycker faktiskt att just i år har alternativen till julklappshandlandet framstått allt tydligare. Visst känns det bra att med några knapptryck på datorn kunna bidra till att göra något litet för någon annan - och dessutom slippa jaga runt i affärer efter prylar man ändå inte vet om någon vill ha.
Att följa vissa utvalda personer på Twitter ger till exempel pengar till Stadsmissionens arbete för hemlösa. Och hos Diakonia kan du ge rätten till en säker förlossning för en fattig kvinna i Paraguay.

Visst är det en trend med välgörenhet och tro inte jag tycker att det ersätter politiskt arbete för rättvisa och fattigdomsbekämpning.  Men när nu lyckoforskningen visar att vi blir gladare och känner att vårt liv är mer meningsfullt om vi gör något för andra - då är julen en perfekt arena.

Till mig kom en pepparkaksbagare som blev lycklig över att göra fina hjärtor och avancerade julbockar.





















Skulle man se´n ändå vilja spendera någon krona i en vanlig affär och slå in en alldeles vanlig paket så måste jag tipsa om detta:



En liten stickad julgris - på ett varuhus nära dig!

4 kommentarer:

  1. Gulligt x 2:-)
    Skickar en julkram, dock inte stressfri men välment!

    SvaraRadera
  2. Kram tillbaka och hoppas du får en rofylld jul!!

    SvaraRadera
  3. ja, det hoppas jag med!
    Vet du vad jag har gjort? Nej, givetvis inte men jag ska berätta. Jag har köpt Tre starka kvinnor och den tänker jag försöka hinna läsa snart, snart.
    Tackar för tipset:-)

    SvaraRadera
  4. Tack för att du länkar till oss. Varje "rättighet" är med och gör världen lite bättre och mer rättvis! Varma julhälsningar, Ingela på Diakonia

    SvaraRadera